Brev:
Aftensmad - 21 mdr.
29. november 2011
Alder:
21 mdr.
Aftensmad - 21 mdr.
Hej Helen
Min søn på 21 måneder trives rigtig godt. Han har tidligere spist fint og varieret, men det har knebet noget det seneste halve års tid.
Hans dag ser ca. sådan ud:
0700: står op
0715: morgenmad: stor portion havregrød m 1/2 moset banan, mælk i kop
1100: frokost: varm mad i vuggestue / rugbrød hjemme. Fin appetit.
1130 - 1415: middagslur
1430: frugt og bolle eller lignende. OK appetit.
1600: lille snack – fx en ostehaps, et stykke bolle. Prøver at begrænse det, så han har appetit til aftensmad.
1800: aftensmad. Børnevenligt – men han vil oftest ikke spise ret meget. Ofte kun pastaskruer. Andre gange 3 stykker tomat. Ellers er grøntsager no-go. Jeg tilbyder ikke anden mad.
2000: godnatmad. Nu er han sulten og sidder sig til bordet og siger ”mad”. Jeg har oftest taget en portion aftensmad fra og giver ham den. Men det går sjældent ret godt. Han vil have havregryn med mælk og sidder og råber på mad indtil det kommer. Det får han så nogle gange, hvis jeg ikke synes han har fået så meget. Andre gange får han en rugbrød med smøreost. Prøver at holde det lidt kedeligt.
Derefter godnat - sover ca. 2100.
Jeg synes, hans kost er ret ensidig og en stor del af hans madindtag er havregryn. Det bekymrer mig lidt. Jeg laver børnevenlig aftensmad hver dag (pasta kødsovs, kylling i karry, lasagne, fisk, kartoffelmos), men det er ikke meget han spiser. Synes det er gået lidt i hårdknude pt.. Har du nogen idéer? Jeg tror ikke at han er så sulten kl. 18. Og så har han nok også fundet ud af at han får mad igen kl. 20. Er det en idé at prøve den hårde linie og kun servere aftensmaden og droppe havregryn om aftenen eller er han alt for lille til det?
Jeg giver ham nogle gange en teskefuld olie i havregrøden om morgenen for at give lidt ekstra fedtstof. Typisk laver jeg havregrød på letmælk. Hvilke olier er sundest at putte i?
Håber du kan give lidt input. Er gået lidt i stå for gode ideér.
Mange hilsner
V’s mor